Battery Refresher - erfarenheter?

Gäst

2008-03-25 23:03

Har denna vinter gjort en del elarbeten bl a installerat solpanel och flyttat förbrukningsbatteri till förpiken. Märkte i slutet på förra säsongen att de 2 förbrukarbatterierna på 280 Ah tappat något sedan båten, en B36/2, var ny vintern 2004. Blybatterier åldras pga s k sulfatering. Blysulfat utvecklar sig med tiden till kristaller på blyplattorna vars struktur ändras så att laddningsförmågan och kapaciteten minskar successivt med tiden dvs batteriet åldras. I vintermörkret då jag fösökte lära mig lite om el i båtar råkade jag hitta information om en s k Battery Refresher som i Sverige marknadsförs av Waeco. Refreshern tar energi från batteriet och ger tillbaka den som strömstöt. På så vis skall blysulfatkristallerna sönderfalla och lösas upp. Strukturen på blyplattans yta skall därigenom återställas så att batterikapaciteten ökar och återgår till ursprungliga värden. Enligt reklamen skall gamla batterier därmed kunna väckas till liv och nya batterier hindras från att åldras för snabbt. Battery Refreshern arbetar från en spänning större än 12,8. Vid spänningar under 12,6 V frånkopplar Refreshern.\r\nDet lät som rena mirakelmedicinen varför jag köpte och installerade en Refresher (550 Skr).\r\nUnder de senaste veckorna har jag märkt att batterierna verkar spänstigare och håller spänningen bättre trots att jag använt värmaren under arbeten i båten och ej laddat med landström.\r\nUndrar nu om det är någon i klubben som har mer och längre erfarenheter av Battery Refresher?\r\n\r\nSe även: www.waeco.se ---> Elektronik--->Batteriunderhåll\r\n\r\n/Sten

http://www.waeco.se

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem